sporten 2008

2008, OS år, mängder av förväntningar. Och det är på os jag kommer att lägga krutet i den här års krönikan om man kan kalla det så. OS trodde jag skulle bli det bästa på länge för svensk del. Men så blev inte riktigt fallet. Klüft, Kallur, Holm, Musse, Alshammar, Nystrand ja listan på mina medaljhopp kan göras lång. Men det gick inte riktigt som i min fantasi och det som grämer mig mest är simmarna. Vad hände, säsongen fram till OS har varit perfekt, inga skador, lopp i världsklass men nähä, när det väl gäller så pallar de inte trycket. Nystrand som har simmat på absoluta världsklass under hela året simmar ut sig totalt. Alshammars baddräkt spricker precis innan inmarsch mot något som kunde bli ett perfekt lopp. Men en man som imponerar något otroligt på mig är Michael Phelps USA, han är den bästa idrottaren genom tiderna, 8 OS guld säger rätt mycket. På dessa 8 medaljer slog han 7 världsrekord och bara det säger att han är BÄST. Totalt har amerikanen 14 OS guld. Den glädjen som han utstrålade när han insåg att USA hade vunnit lagkappen och i det sista loppet kunde han inte avgöra själv utan det var upp till en av lagkamraterna i lagkappen

att avgöra det hela. 7 eller 8 OS guld? Det blev 8 guld efter att han gjorde något helt otroligt. Simmar på personligt rekord, och simmar om en av världens bästa simmare under den sista sträckan, i slutet av sista sträckan till och med. Detta är helt otroligt. Michael Phelps är den störste idrottsmannen genom tiderna.

   En annan man som imponerade på mig under OS var Usain Bolt även om jag hejade på Asafa Powell i finalerna så är han enastående. Under OS i Peking tog han tre guld och slog världsrekord på alla tre distanser. Under 100 meters finalen leker han med sina motståndare då han sista fem meterna slänger ut armarna och hinner med att slå sig i bröstet innan han skär mållinjen som bäst i världen. Han leker sig till tre guld och tre nya världsrekord.

Jag ser fram emot OS 2012


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0