SAN FRANCISCO.

här kommer uppdateringen som ni förhoppningsvis har väntat på, jag har iaf väntat på att få skriva den :) I torsdags eftermiddag åkte jag med S till downtown för att hämta upp min värdpappa som skulle köra mig till flygplatsen. Allt funkade fint och flyget lyfte på tid, jag landade runt 17 i ett soligt och varmt Oakland. Tog mig ett tag att hitta tågstationen men allt löste sig efter lite hjälp av en hemlös trevlig farbror. Jag fick följe av två äldre damer på tåget, mycket nyfikna sådanda :) Väl framme i San Francisco fick jag hjälp av ännu en hemlös att hitta vägen (jag stod med min karta i handen och försökte lokalisera mig, kvinnan kommer fram och frågar Sweetie are you lost?) hittade hostelet ganska fort och sen hängde jag där på kvällen innan jag somnade tidigt :)

Fredagen startades tidigt med en promenad till färjeläget där jag 10.30 skulle ta färjan till Alcatraz Island för en rundtur på fängelset. men jag började med att hälsa på sjölejonen på pier 49. Alcatraz var en mycket intressant guidning, något som alla borde göra. Inte nog med att Alcatraz var grymt jag sprang även in i ett basketlag på båten dit och i brist på internet så kollade min fina vän Elin upp åt mig vad det var för ett lag. Utah utes - ett collegelag från Utah :) mycket trevliga killar, kanske som alla andra i detta land :) Jag gick även till Lombardstreet, som är världens mest krokiga gata. Av den enkla anledningen att backen var för brant och det skedde allt för många olyckor så man bestämde sig för att göra gatan krokig istället. När jag kom fram till Lobard dog min kamera (jag hade glömt den på kvällen innan) så när jag kom tillbaka till hostelet något irriterad på mig själv fick ajg ge mig ut på jakt efter en ny laddare, jag hittade en och blev 54$ fattigare. Men man kan inte springa runt i SF utan en kamera.
         

Lördagen började även den tidigt med en promenad, en jobbig sådan som var bara uppför, denna gång mot Coit tower för att möta upp Jeanette (en tysk tjej som också bor i Seattle) Vi började med att kolla in utsikten från tornet innan vi bagav oss mot Lombard street igen, så jag skulle få lite bättre bilder :) Efter det gick vi ner mot hamnen för att äta frukost innan vi tog oss ut till Golden Gate bron. Fatastsik känsla att vara där, vi gick över till andra sidan och sedan tillbaka. Innan vi kom över lyckades jag få min ide om att gå till baker beach igenom. Vi gick och gick och tillslut var vi framme på stranden med en av de vackraste vyerna någonsin, Golden Gate bron. Vandringen tog ca en timma men det var helt klart värt det. jag fick bada mina fötter och så fick jag se bron på avstånd :) Efter ett tag bestämde vi oss för att åka tillbaka till downtown och vi bad denna gång en taxi hämta oss :) Han körde även ner för Lombard street, så nu har jag både gått och åkt där. Efter det blev det Fishermans Warf och lunch. En annan dröm jag har haft är att få åka Cabel Car, såndär som kör uppför SF branta backar, sagt och gjort vi gick och köpte biljetter och sen väntade vi i en (!) timma innan det var vår tur. Vi fick stå längst fram och det var en häftig känsla att stå där när den körde nerför en galet brant backe.

               

Söndagen började även den tidigt, jag mötte upp Sara (en svensk tjej som bor i SF) för att gå till Painted ladies (kände hus som tydligen är med i en tv serie, huset fullt kanske) och sedan Haight Ashbury som är hippie området i SF. På eftermiddagen väntade basket, Detroit Pistons mot Golden State Warriors. Vi lyckades inte hitta någon bar som visade basket så vi åkte hem till Sara istället. Matchen var inge bra och jag blev på dåligt humör. Väl hemma på hostelet så spelade jag UNO med mina nyfunna vänner från Argentina. Det var väl det jag gjorde varje kväll tror jag :) Blev även bjuden på middag av de, mycket vänligt :)

   

Måndagen - sista dagen för denna gång. Jag gick ner till hamnen och promenerade runt i tre timmar innan jag gick till hostelet och checkade ut för att sedan bege mig mot tåget och åka till flygplatsen. Det visade sig vara smidigare än vad jag trott och jag kom rätt på första försöket! :) Flygplatsen blev en lång väntan med en liten försening. Men men, var hemma i Seattle igen 23.30 efter en lååång dag.


Im in love, SF är en av de finase städerna jag varit i och jag är helt säker på att jag inte har satt min fot där för sista gången. Det kan ha lite att göra med att solen sken tre av fyra dagar, jag vet inte. :)

Under helgen tog jag närmare 500 bilder och för er som vill se mer än de jag har lagt upp här får kolla på facebook, där jag förhoppningsvis kommer lägga upp mer bilder ikväll.

Nu ska jag ut och leka i snön :)

Cheers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0