homesickness??!

det där med hemlängtan är ett STORT samtalsämne bland andra Au Pairer. Många frågar mig (eftersom jag varit borta från "hemma" förut) om hur man gör för att inte längta hem osv..

Jag har aldrig något vettigt svar på frågan så jag tänkte att om jag sätter mig ner och försöker skriva ihop något om det så kanske jag kan komma med ett bra svar nästa gång någon frågar mig..


- Det första jag tänker på är att man ska hålla sig upptagen med andra saker. Så man inte hinner tänka på vad som finns hemma. Hitta på saker som du tycker är roligt, med dina vänner! Alla som befinner sig borta hemifrån går igenom hemlängte fasen någon gång. Vänner finns till för att hjälpa varandra.


- Försök att inte prata för mycket med de du saknar hemma under den perioden som är värst. Det blir inte bättre av att någon som du sakar säger att de saknar dig också! TRO MIG!!!


- Se på det hela som att du lär dig något. Att va borta från det som är trygghet, sina vänner, sin familj är en grymt bra erfarenhet. Något som är väl värt att skriva med på din CV :) Man växer otroligt mycket som männiksa när man inte har sina nära och kära runt omkring. och man lär sig otroligt mycket.


Jag hade egyptenlängtan (vilket är mitt hem så det borde väl kallas hemlängtan antar jag) i början av mitt år som Au Pair och har det fortfarande då och då. Men det blir bättre och bättre. Jag försöker se det såhär att om det inte är menat att man ska vara där man är så kommer det att bli så. och helt plötsligt slog tanken mig att jag vill inte lämna Seattle, iallafall inte efter bara ett år här. (när jag fick iden om att stanna hade jag varit här i 4 månader ungefär) allting vänder, någongång. Det kan ta lång tid och det kan ske efter 2 veckor.



SÅ mitt råd till er som har hemlängtan är Lev Livet, man lever bara en gång. Låt inte lite hemlängtan förstöra ert fantastiska äventyr. (var ni än befinner er)



Kommentarer
Postat av: nathalie

bra sagt där Jullan! du är klok du! <3

2012-02-15 @ 22:54:44
Postat av: Julia

ibland sa funkar hjarnkontoret som det ska :)

2012-02-17 @ 00:15:23
URL: http://juliakjellberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0