down town, capital building - Boise

idag har jag varit en äkta turist i staden Boise i Idaho Usa :) detta är en fantastisk stad, påminner om tyskland men ändå usa. jag trivs super bra. idag tog min värdfamilj mig ner till down town där vi vandrade runt på farmers market ett tag innan vi gick till the capital building (finns en i varje huvudstad i landet, alla stater har varsin huvudstad) en fantastisk byggnad, jag drömde mig bort i Dan Browns bok den förlorade symbolen som utspelar sig i en liknande byggnad i Washington DC. vi gick hem till farmorn och farfarns hus vilket var en redig promenad :) efter detta åkte vi och handlade lite mat för kvällen och även för morgondagens middag som jag ska laga. Kan någon gissa vad det blir?? åhh, fantasifullt. Köttbullar, potatis, lingonsylt och brunsås :) uppskattad rätt i staterna. efter ett tag sa min värdpappa till mig att vi åker när du är redo. jaha tänkte jag jag är väl redo. min värdmamma och värdpappa tog mig då till en utsiktsplats där man kan se hela staden och även närliggande städer. uppe på platån står ett gigantsikt kors uppsatt av en kristen organisation i staden. detta kors synd från hela staden och på kvällen/natten är det upplyst. det är dock mindre uppskattat av de som bor här då de anser att besökare får fel bild av staden. historian bakom korset är lång och komplicerad men det står iaf på privat mark och någon har räknat ut att just den fyrkanten där det står är privatägd medens marken runt omkring ägs av staten.. märkligt som attans men så är det iaf!! påväg hem från utsiktsplatsen åkte vi och kollade på ett av husen min värdfamilj äger, hade ingen aning om att de hade fler hus än det i Seattle. alltid lär man sig något nytt :) vi stannade även till på ett känt milkshake ställe, jag kan förstå nu i efterhand hur det kan va så känt. satan va goda milkshakes :)

idag har vi även hoppat i lövhögarna som min värdpappas bror krattade ihop idag och efter att jag och S lekt klart krattade ihop igen :)



Kalkonen på Thanksgiving





Jag och min värdfarfar :)



Mina värdföräldrar







Min fina värdfamilj <3





MIN lövhög, haha!







The capital building i Boise























Det omtalade korset.







Idaho är känt för sina potatisar och på milkshake stället kunde man köpa en glass potatis.
det var vaniljglass som de rullat i kakao, såg ut som en riktigt potatis faktiskt :)



Min värdmamma i farfarns grymma solglasögon!



glass potatisen

Godmorgon Sverige, Godnatt Usa!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Det ser ut som du har det ganska bra.

2011-11-27 @ 09:56:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0